oktober 16, 2013

en häcken-full dag...med kroppkake kokning, tvätt stuge pass o att koppla av med att virka...livet tar sig...

Hade en sådan där underbar häcken-full dag igår den 15/10....

Först fotade jag när min hyresvärd o hans assistent gjorde busgoda kroppkakor. Belöningen blev att äta o njuta dem med skirat smör o lingonsylt o ett glas mjölk...mumz...

Här kommer receptet...men det saknar mängder då det är höftat...detta recept gav dock 32 kroppkakor...

rå potatis o kokt kall potatis i proportionerna 25/75.
Riv båda potatis sorterna; den råa potatisen kramas ur o stärkelsen sparas till att binda smeten.
Någon matsked potatismjöl för att binda + stärkelsen...krydda med salt, kryddpeppar o vitpeppar...
Blanda smeten halv fast...forma bollar av 1 o en halv msk smet.
Fyllning efter smak; vi gjorde med stekt äkta fläsk, tog av svålen o stekte i det fettet, hade även i stekt hackad gul lök...man formar en kaka plattar ut den i handen med en matsked, lägger i en msk av fyllningen, o sluter om den med deg. Sedan har man en väl rymlig gryta, ca 10 l eller så, med kokande salt vatten...lägger i dem där,,,inte alla på en gång...det ska inte koka bara sjuda...när kakorna flyter upp låter man dem ligga o sjuda ca 10 min till..tar upp dem sedan o serverar med skirat smör o lingon sylt.


















 jag åt 5 st...de la sig som bomull i magen...mumz..palt görs med potatis o korngryn...klimp har jag däremot inte kläm på.
försöker hitta lite kläder i min lilla garderob till min kryssning den 30/10 - 31/10 med cinderella...duger denna?  kanske blir att inhandla något nytt o sen till frissan så klart...syns det att jag gått ned i vikt igen? Så ingenting ont som har något gott med sig......hm


o tänk; jag skrev en vänlig lapp i tvättstugan om att det är trevligare att ta över en rengjord tumlare än att börja med att göra rent efter föregående tvättare; och det hjälpte...självklart lämnar jag lika fint efter mig som jag vill ha själv...så det vart ett litet tvätt pass igår...men tack o lov för dessa rutiner de får det mesta att falla tillbaka i lagom vardagslunk igen..sov till o med gott i natt...första ggn på länge...o du där borta...svart magi biter inte på mig...inte från er inte från någon..det skyddar mina änglar mig från..det faller bara tillbaka på er själva..kos dere det är snart jul.....



ni som är duktiga på handarbete o mormorsrutor; hur gör ni när ni monterar ihop dem?
Har ni kontrast garn eller? Jag funderar på ett bakstycke....det ska bli en schal i julklapp till någon, har bara 65 st kvar att göra nu...det ska jag hinna före jul...har fått ett lätt mönster på tofflor oxå...man stickar 2 st på samma stickor samtidigt...det såg lätt ut i alla fall...
Nu kör vi resten av Oktober...höstkramar till alla.




kroppkakorna var gudomligt goda MUMZ

************************************************************************