juni 17, 2013

Midsommarveckan vecka 25...ta det lugnt...plocka blommor...laga god mat...o njuuuuut

Ja så var det då strax Midsommar igen...denna magiska tid på året...med alldeles ovanligt mycket knytt o otyg runt knutarna för att se till att allt blir som det ska vara....jag minns mina tidigare midsommaraftnar...somliga jättefina..somliga rent ut av bedrövliga...o då tänker jag inte på vädret...för det blir det ju alltid på midsommarafton ändå...en hel del av varje liksom...har till o med firat en midsommar med snöbollskrig uppe vid Syllarnas fjällstation nära Åre...o slogs med knotten gjorde man oxå den midsommaraftonen...lägger in ett gammalt kort från min midsommarafton det året jag skulle fylla 13...då var vi i Hälsingland/Delsbo...och på DHRs fina ställe "Dellenborg"...jag har stickat ponchon själv som jag har på mig...


det var ett trevligt ställe vi brukade åka till hela familjen...vi var dit på Delsbos spelmansstämma oxå strax efter midsommar vill minnas den är första helgen i juli varje år...o sedan strax efter följer Hälsingehambon...som blivit mycket annorlunda mot då på 70-talet....

Det är roligt se tillbaka på sina midsommrar...




igår tog vi fram våra dragspel för att träna till midsommarafton...vi ska inte spela någonstans i år..bara för oss själva o våra grannar...balkongmingel med dragspel liksom...







jag har ju inget eget dragspel längre och det är knepigt att ställa om sig till ett så pass mycket tyngre dragspel än det jag hade...sedan är min sambos bas knappar så pass skamfilade att man tror c-gropen är överallt liksom..tur man har lite gehör och inte är alldeles tondöv..fick till det till slut..så det kan bli riktigt lyckat på midsommarafton...




vi njöt lite kaffe med varma bröd m marmelad o lite likör på balkongen igår...hade lite hobbyarbete hemma så det var lugnt...

 

och jag har planerat vad jag ska ha för kläder på mig...men kan fasiken inte bestämma mig om jag ska ha med skärpet eller utan...vad tycker ni?







maten är nästan färdigplanerad....sill så klart...och sedan lax...och skall prova rimma torsk...sen får vi se om vi hittar några jordgubbar och jag ska göra en smaskig smaskig dessert...och flytetyg ska vi dricka så klart...vi får se vad det blir...nu ska jag hasta vidare mot midsommaraftonen...var rädda om er o njut sommaren...ladda batterierna och se det fina vi har gratis än så länge runt omkring oss...








TREVLIG MIDSOMMAR ALLIHOPA VI HÖRS NÄSTA VECKA...




    

****************************************