juni 18, 2013

Idag 18/6 tänder jag ljus IN MEMORIAN för min far Karl Edvin Persson

Idag för 16 år sedan fick vi budet att Du Far hade somnat in på Infektionsavd Huddinge Universitets Sjukhus Stockholm. Det gick alldeles för fort.

 här är ni allesammens i köket i Solberga en namsdag för Therese...gissa vem som åt upp hela tårtan själv; nej inte jag.
 Min far hade Polio o mot slutet av sin levnad satt han i rullstol eller permobil....i yngre år var han aktiv inom Nacka HI där har bla spelade lag boccia.....min far ville så mycket allt utom att ligga samhället till last...som han var uppfostrad med från sitt föräldrarhem ( min far är faktiskt kusin med f.g Ordförande Göran Persson) det låg i vackra Björkvik Södermanland.
 Idag har jag orkat för första ggn på länge knyta ihop säcken och se på det som varit med tacksamhet för att orka fortsätta....min far var världens bästa morfar för sitt barnbarn...
den här bilden togs ute vid vår husvagn på campingen vi fick njuta 38 somrar på bara 3 dagar innan min far gick bort.....

 här en mellandag i en julhelg i vårt föräldrarhem när min syster till höger hade permission...
 Mor o Far gifte sig 9/4 1955 och jag föddes 20/8 1957
 min syster föddes 6/5 1960 dagen innan mors födelsedag 7/5....
 här sitter jag och min syster i min lägenhet...hyreslägenhet i Norsborg.

 här en annan jul middag i sista lägenheten i Norsborg 1994
 Morfar var idolen när pappa försvann i cancer...
 morfar knöt tidigt ett särskilt band till sitt barnbarn....
det här är min hyllningsdikt till min far från min bok jag gjorde....

Karl Edvin * 28/2 1928 † 18/6 1997
Min pappa var “annorlunda”
i andras ögon helt klart
Men för mig var han bäst
och det kittlade i magen
när jag i hans knä
med rullstolens hjälp
fick uppleva tjusningen med “fart”!

Polio tog så mycket ur
hans starka kropp
sommaren 1944
Och han anammade snart mottot
att inga råd var för dyra

Att kämpa blev siktet och
han kämpade väl
Anden var stärkt trots att
kroppen inte var hel

Så mötte han MOR och
lyckan var total helt klart
LIVET var HÄR och att kunna duga
stod inte längre som ett problem,
vad banalt

Med två tomma händer kan
man ordna det mesta
Och Du byggde ett affärskoncept
som idag föder de flesta
Från varmkorvgubbe med låda
på magen

Blev Du gatukökskung vid
Globen - oöverslagen
I 33 år födde Du familj och
släkt med Ditt slit
Sällan har man skådat en
mer ambitiös flit
Trav var en av Dina stora
passioner
Och när stall Ebb blev till Flod
Var en lönande blomstrande
tid i Din ekvation
Nu vilar du i mullen tillsammans med Mor
lugn och trygg
Och vi saknar Ditt livsmod
som var av Guds Nåde
Sov Gott Ni båda   det unnar vi Er
Vi skänker Er tankar Var gång vi ber
© Bi.P.E. 3 oktober 2000



Nu låter jag ljusen brinna ner för att livet fortsätter...och tar tacksamt emot det som kommer med öppna armar.

*********************************************