mars 27, 2013

Vi har kommit till Ask-Onsdagen...minns ni Påskens lekar folket?


✻ღ Det är sååå kul med gamla fotografier.... ღ✻

ÅÅÅÅ  det är så kul att kolla gamla fotografier...o tack vare en brevvän som jag fortfarande håller kontakten med o har skrivit till sen 1974...hjälp vi firar 40 år nästa år...så har jag fått tillbaka många fotografier jag förlorat genom åren....o nu har jag lärt mig hur jag ska kunna titta på dem på tjock-datan oxå...nej den här gången var det inte fel på datan...bara på mig!!

det här är min dotter therese...måste vara före 1991 för då flyttade vi från Lokes väg 5 där hon föddes till Lokes väg 16...fick större lägenhet...o det är ett påsk kort..tutten-nappen...hängde med tills hon var 6 o det gillade inte svår-mor, farmor på gotland alls...en vår dotter behövde den kanske...

det här är min sambos föräldrarhem....Liffedarve-Eskelhem västra Gotland intill Stenkumla...de hade mjölk kor tidigare...men efter att min sambos far slutat med gårdsverksamheten var bara deras stora självplock av jordgubbar kvar ett par år....

 1991 flyttade vi till Lokes väg 16 2tr till en stor 3a...o jag fick lite möbler av mina föräldrar...de virkade dukarna har jag gjort alldeles själv...men idag ser jag inte att virka klarar inte heller hålla i virknålen längre stunder utan kramp....här tror jag bestämt att mormor var väntad på kaffestund...
 den här 70-tals bokhyllan fick jag av mina föräldrar o de skaffade nytt...så klart ville man ha barskåp...det var vuxet minsann...ser att detta måste ha varit precis när vi flyttade in för allt var inte ihopsatt eller upp plockat ordentligt...soffan var en bädd soffa...o den fick vi sova i de 2 första veckorna för dubbelsängen blev försenad...
 Här är mina tekniska pryttlar jag lekte med då...inte en data så långt ögat kan se...fanns knappt commodore 64 med floppydisk ens...jag hade en dunderstereo Hitachi studio med 2x150wats högtalare...klarade att koppla ihop allt självt...sen ser ni min älskade rullbandare som min sambo trimmade varje gång drivremmen brast till den...o så min vhs video o gamla tjock tvn...suck
 här är vi tillbaka sista sommaren på gotland 1993...på en privat strand vid Valve...relativt folktomt på högsäsong...ibland fick man till o med vara helt ensammen...o det var lång grunt o fint för barnen...vår dotter hade mastodont badleksaker...knappt man fick tömma dem på luft när vi skulle packa bilen för hemfärden med färjan senare....hon trodde vi glömt dem...hm
 den här sommaren var extra nyckelpigerik oxå..de landade i svärmar överallt...
 ord överflödiga...
 en hästhage nära farmor o farfar..dit vi cyklade..
här vår dotter med sin älskade pappa...skrindan är packad för en söndagspicknick i Norsborg vackra omgivningar..vi brukade gå ner mot vattenverket...mälaren eller norsborgsparken beroende på väder o ork....

Idag har vi alltsp Ask-Onsdagen i Påskveckan...vi brukade leka "lapp-leken" då...man skrev en massa dumma kommentarer på lappar o försökte osedd sätta dem på ryggen på valda offer...mycket populär lek....

Idag har jag varit till vårdcentralen o fått cortizonspruta...tagit prover o fått ny medicin..så äntligen har värken släppt i benet....ljuvligt...

NU FÅR NI PUSSAS ÄGGSTRA MYCKET I PÅSK GOA VÄNNER...MEN ÄGGA INTE NER ELLER UPP ER FÖR MYCKET DÅ BLIR ALLT BARA ÄGG RÖRA.....



****************************************