oktober 02, 2012

sekreterar arbete o lite annat pyssel får denna dagen att gå

o där står spisen kvar i hallen o tar upp plats...suck..nåja..nu har vi fått torsdagen inbokad som installationsdag..så då ska jag göra ugnspannkaka med riktigt fläsk i till middag...o sen baka en sockerkaka till kaffet...mumz...
jag har varit sekreterare åt min blinde sambo idag...maskinen ni ser där på bilden är en s.k "purkinson" det vill säga en skrivmaskin för punktskrift. Jag har skrivit ut 100 sidor för hand åt min sambo med denna maskin...o har ont ont ont o fingrarna..det är jättetrögt att trycka ned tangenterna o ibland ska man trycka ner flera stycken samtidigt..mitten spaken är ett s.k space där man gör mellanrum...sedan är tangenterna numrerade..från vänster  1-2-3 o till höger 4-5-6  för att få bokstaven L ska man trycka ned 1-2-3 samtidigt...jag KAN inte hela punktskrift alfabetet..men har en mall...o det är faktiskt kul att sitta o skriva o kunna vara till nytta....den nedre bilden är min sambos första alster från hans korgflätningskurs denna terminen...han har gjort 2 nya modeller...de blir fina julklappar....
jag har börjat min höstläsning nu...Marilyn Monroes dikt- brev o dagbok "Fragments" fängslar..alla mina förutfattade meningar om denna diva läggs åt sidan..o jag blir riktigt imponerad...
här blir jag bara tvungen scanna in en fundering av henne...sååå djupt...intelligent...
att läsa ut Jonas Gardells nya bok "Torka aldrig tårar utan handskar del 1 Kärleken" gick som en dans..o nu väntar jag med glatt hjärta på andra delen i hans triologi som dessbättre tidigareläggs för stor efterfrågan...hurra...den 8/10 börjar också hans tv-serie efter första delen på svt 1 o det ska bli mycket intressant att se den....Hösten är räddad...kura-skymmning stunderna är redan inbokade...
jag läser under tiden om hans underbara bok "ett ufo gör entre" och att läsa om Jonas Gardell är som att lyfta på den gröna marsipanen till en prinsesstårta o hitta nya smaker man inte trodde fanns....wow...
inhandlade lite pocketböcker förutom Jonas Gardells då...biografin om Steve Jobs...Brobyggarna av Jan Guillou o samlade dikter av Bruno.K.Öjer....funderar på om jag dessutom ska sticka ett par "pappelucker" till min sambo....men det får vänta ett tag...han får köra med långkallingar istället....
nu kör vi Oktober så det blir julafton o adventspyntsdax snart....
***********************************************************************