september 30, 2012

1/10 i morgon o vecka 40 börjar...

Ja förlåt...har liksom inte orkat skriva o blogga o vara i cyberluften som vanligt...ibland blir det bara nog.
Men nu ska jag rycka upp mig igen...har hämtat inspiration o haft ett par härliga lugna veckor som givit mig perspektiv o insikt.

Härom dagen tex; jag gnäller ju alltid om " att jag aldrig vinner någonting i några tävlingar- aldrig"...men härom dagen damp det ned ett spännande kuvert genom brevinkastet...wow...alldeles blankt var det...fick sånna däringa semesterkänsla bara av att ta på det....


o jag har vunnit en resa 1 vecka till Toscana med all-inclusive under våren 2013...hurra hurra.
Sedan har vi fixat en ny spis oxå men den har inte blivit inkopplad än det sker i veckan som kommer...o då ska jag baka o baka o baka...jag som aldrig bakar annars...men jisses vad man saknar ugnen när den inte bara finns där liksom....
det första jag ska göra är kött i lergryta o sen en sockerkaka...jag mailade ju in recept till den här baktävlingen på tv4+ som går nu...men blev ju så klart inte ut vald att vara med...men jag hade garanterat klarat att göra drömtårta...det lärde min mormor oss att göra när vi var små...i hennes gas spis på kungsholmen...lite annat att baka med gaslåga o gas spis än el varianten...o allt annat än att baka med denna stora aga spis jag fick nöjet att använda en sommar på 80-talet...wow  då var man mat-ingenjör helt klart...man skulle kolla färgen på lågan...lägga in flis, ved o tidningspapper..sätta futt på allt...kolla att spjället var öppet så det inte rykte in..o sen reglera värmen med att ta bort en eller två ringar på plattan...o man kunde inte lägga handen på hällen för det blev stekhett överallt liksom...har aldrig efter det gjort godare köttfärssås liksom...bara sååå goood blev den där då på Åland i Flaka i stenhuset....
Jag var o gjorde avslut på mitt gallstensbesvär i fredags oxå...den 28/9...gjorde ultraljud o tog prover..o slipper operation i alla fall...ska fortsätta med medicineringen...o alla andra provtagningar jag springer på med för den delen....suck.
Har börjat läsa om mina Jonas Gardell böcker...bland annat "ett ufo gör entre"...allt i väntan på att hans 2a del ska komma i triologin han  skriver på just nu...ser fram emot att se den på tv redan nu den 7/10 har den premiär på svt 1...o jag ska gå på bio i veckan som kommer...ska se Lars Kepplers "Hypnotisören"...blev jättenyfiken...på att gå till en Hypnotisör oxå...ska nog prova...vill ju veta vem som skjöt...kanske dax att det kommer upp till ytan nu...o sedan 5/11 kommer Lars Kepplers nya deckar-roman "Sandmannen" så höstens kura-skymmning är deifinitivt räddad....nu tänder vi ljus o myser...trevlig fortsättning på Oktober...
**********************************************************************