augusti 18, 2015

Strax dax att fylla år igen...tur att tiden har vett att gå

Ja så var det då strax dax att fylla år igen...vilken tur att tiden har vett att gå utan att springa ifrån en.


Och jag har fått en underbar födelsedagspresent redan; j 

Hej och tack för din ansökan till Sveriges Mästerkock!

 

Snart åker vi ut på auditionturné och vi ser fram emot att se dig där, men för att kunna söka måste du uppfylla dessa kriterier:

 

-          Du får inte jobba eller ha jobbat som kock.

-          Du måste ha fyllt 18 år.

När du kommer till vår audition ska du ha med dig en valfri rätt (en portion) som du har tillagat hemma. Det viktigaste är att rätten representerar dig och din matlagningsnivå. Ta med egen tallrik eller fat för ditt upplägg. Vi har inga uppvärmningsmöjligheter, maten kommer att avsmakas kall (vilket juryn är vana vid, låt inte det hindra dig från att ta med en huvudrätt). Vi bedömer inte enbart maten, utan även ditt upplägg, presentation av din rätt och av dig själv.

Samma dag kommer du att få besked av oss om du går vidare eller inte till , som är dagen efter Skulle du gå vidare vill vi att du är på plats tidigt på morgonen, exakta tider får du av oss på auditiondagen. Vi ser gärna att du har med vänner eller familjemedlemmar till båda auditiondagarna, som kan peppa dig under tiden du lagar mat!

Bered dig på att det kan bli långa dagar. Ta med egen mat och dryck och något att underhålla dig med medan du väntar.

 

Auditionplatserna är:

Helsingborg, söndagen den 6 september klockan 11.00.

Plats: Sundspärlan, Fältarpsvägen 60.

Går du vidare från söndagens audition, kommer du att få laga en rätt på måndagen den 7 september som juryn kommer att avsmaka (mer information om det får du nedan).

 

Göteborg, söndagen den 13 september klockan 10.00.

Plats: Brewhouse, Åvägen 24.

Går du vidare från söndagens audition, kommer du att få laga en rätt på måndagen den 14 september som juryn kommer att avsmaka (mer information om det får du nedan).

 Stockholm, söndagen den 20 september klockan 10.00.

Plats: Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35.

Går du vidare från söndagens audition, kommer du att få laga en rätt antingen på måndagen den 21 september, eller tisdagen den 22 september, som juryn kommer att avsmaka (mer information om det får du nedan).

 

Obs! Bekräfta med ett mail till oss snarast och tala om vilken stad du vill komma till. Skrivstaden i ämnesradenoch ditt namn, adress, ålder och telefonnummer i mailet.

Maila: kock@meter.tv

 

Att tänka på om du går vidare till dag nr 2, jurydagen:

 

Innan du träffar juryn kommer du att få 40 minuter på dig att laga till den mat som du ska presentera.

Inne hos juryn har du 5 minuter på dig att imponera med dina matlagningskunskaper. Därinne kommer du att få slutföra din rätt och lägga upp maten på en vit tallrik som vi tillhandahåller.

 

Du behöver ta med:Alla ingredienser till den måltid du ska tillaga, inklusive salt och olja mm.Alla köksredskap som du tänker använda- kastruller, stekpanna, skärbräda, kökshandduk, knivar, mixer mm.Kylväska till de färskvaror du har med.

 

All matlagning måste ske i vårt provkök, ta inte med något färdiglagat, vi måste garanteras att du tillagat allt själv. Dock får du ta med hemmagjord fond.

 

Vi tillhandahåller:

Spis och ugn, räkna inte med att vi har annan utrustning om du skulle glömma något.Vatten, det finns dock inga möjligheter att diska, så se till att ha med dig tillräckligt med utrustning. Dina använda köksgrejer kommer du att få packa ner i din medhavda väska igen.

 

Bra att veta:

Från det att du har lagat maten klart till att du ska presentera den för juryn så kan det dröja några minuter, tänk på det när du väljer rätt.Tallrik för din slutliga presentation kommer att finnas i juryrummet.

 

Kom ihåg att du endast kan ha 5 minuter på dig att imponera på juryn:Förbered din presentation, juryn kommer även att prata med dig och ställa frågor.Tänk på smaker och hur du kan beskriva dem.Fundera på varför du älskar att laga mat, vad du blir inspirerad av.Var dig själv, bjud på dig själv och ha roligt!

 

Tänk på att det kan bli en lång dag. Ta med egen mat och dryck och något att underhålla dig med medan du väntar. Ta gärna med dig familj och vänner som får ”heja på” när du tillagar maten.

 

Vi ser fram emot att träffa dig!

Varmt välkommen! / Sveriges Mästerkock

 

Obs! Bekräfta med ett mail till oss snarast och tala om vilken stad du vill komma till. Skrivstaden i ämnesradenoch ditt namn, adress, ålder och telefonnummer i mailet.

Maila: kock@meter.tv



 

 

 

ag har blivit ut tagen till säsong 6 av mitt favvoprogram MÄSTERKOCKEN!!

Fick inbjudnings och bekräftanmail idag



Nu  har jag redan börjat fundera på vad jag ska laga för rätt och ta med mig.
Har anmält mig till auditionen i Stockholm.
Jag väljer mellan
* Dillkött med syrlig Dillsås och hemlagat potatismos
* Ugnsstekt lax m sesamfröns panering och potatis rösti
eller
* Operakällarens strömming med hasselbackspotatis o citronpicklade polkabetor.
Ska provlaga o återkommer med bilder.
OCH JAG HAR EN VÄDJAN
DÅ JAG SAKNAR ANHÖRIGA ATT TA MED TILL INSPELNINGEN FINNS DET NÅGON FRIVILLIG SOM VILL FÖLJA MED??


Annars trivs jag helt underbart i fina Kungsör. Och det passar mig utmärkt att fylla 58 år 20/8.
Varken Lasse eller min dotter Therese kommer att uppvakta mig men det förlikar jag mig med. Jag vet att det var jag som födde min dotter i alla fall.
Fortsatt trevlig sensommar folket!

*********************