maj 23, 2014

FAMNA VARJE SOLSTRÅLE DU KAN FÅNGA..SNART ÄR DET HÖST IGEN





Idag skriver vi den 23/5 och på söndag är det Mors Dag. Ock min dotters 26-åriga födelsedag.Du kom som den underbaraste av alla presenter för 26 år sedan. Och jag kommer säkert att få sympativärkar o förlossningsångest bara i tids-sympati som jag brukar....de dagarna...den gåvan...LIVET.

Kortet är från din dopdag 20/8 1988 på min födelsedag...hemma i mitt föräldrarhem.Din pappa o jag var mycket lyckliga.....

********************************************************************




idag har jag haft en drömdag levandes utan illusioner...med min mycket pigga o vitala väninna Birgitta bara 78 år ung...vi träffades vid Slussen...jag lekte turist denna underbara sommar dag o tog lite kort...det låg ett stort fartyg på redden vid söder mälarstrand..såg tyvärr inte vart det kom ifrån...stockholm är så vackert...







dagens mål med träffen var att vi skulle gå o titta i vintage affären EMMAUS...o det blev hela den långa kullerstensbelagda backen upp från Slussen till affären




O Birgitta dök i första fynd låda innan vi ens klivit in i affären.....

dagens fynd från Emmaus var spikmattan obetydligt använd för 40:- en ny kostar runt 400:- allt på bilden fick jag för 262kr...3 dikt o vers samlingar av..Stig Järrel, Lars Forsell o Johan Ludvig Runeberg, 1 fin sommarkjol som passade perfekt, 1 fin tunika i lilla satt som smäcken o en fin rosa skinn bag...jag är verkligen nöjd med dagens inköp....


sedan fick jag mera motion för först klättrade vi uppför Götgatsbacken o sedan nedför hela vägen till Östgöta gatan o Röda Korsets kafe kupan...vi gick förbi Medborgarplatsen..där fontänen saknade vatten fortfarande...sedan svängde vi in Blekingegatan o så var vi vid kafeet...en kopp te för mig..marängbakelserna var föööör goda att ens titta på...

 skrapan hade mycket folk på serveringen.......

 sen blev det t bana hem till förorten igen..puh pust stånk o stön....
 vi gick förbi Louis De geers palats..o Holländska ambassaden ...men den dörren skyndade vi oss förbi man vill ju inte bli misstänkt som något diffust i dessa eu vals tider...
 många verkade lediga eller tagit sen lunch i det vackra vädret...




den vackra innergården till Louis De Geers palats...min vän Birgitta visste att berätta att det inte alltid är grindarna är öppna så man kan kika in...

ni ser en skymt av maräng bakelsen på Birgitta den andras tallrik där till vänster...jag tog bara en kopp te...det var riktigt gott i värmen att dricka varmt...


sedan t banan hemmåt o liten middag på balkongen m fläskotletter o lite paprika..o sedan glass m frukt som katterna gillade även hyresvärden den förskräcklige...






nu skyndar vi oss att famna varje solstråle vi kan...njuter ljuset så ofta vi kommer åt..sommaren är alltför kort....njut o ha till lit...hösten kommer sen.



EN RIKTIGT GOD O FIN SOMMAR ALLA FINA SOM LÄSER MIN BLOGG...GÖR EN SOMMARBOK M MINNEN...SÅ HAR DU LITE ATT GLÄDJAS ÅT I HÖST
**********************************************************************