maj 13, 2013

Ibland är bara ALLT precis ALLT emot en...tur det vänder...för det vet jag att det gör...

Igår kunde vi ha haft en fin solskensdag på balkongen...men så här lät det nästan hela dagen fast det var söndag...alltså vi missunnar ingen att ha ambitioner pengar eller drömmar, men vanliga byggarbetsplatser har stängt o öde på helgerna...här kan man räkna ena handens fingrar utan att använda alla på tysta dagar m fågelkvitter som enda ackompangemang...o ljudnivån jag fick in på mobilen var låg...hm..tur man har öronproppar...



Vi avslutade i alla fall dagen på balkongen med våfflor spraygrädde på flaska o hallonsylt o kaffe...mumz...


det är synd det liksom sätter sig på fel ställen bara...man hade önskat det hade satt sig osynligt liksom...
 och idag var jag till Erikdalsbadet o bokade samtalstid med en PT...så snart ska jag börja träna oxå...så det så...fick ju ett årskort fysisk aktivitet på recept av min läkare förra veckan...men inte alls så mycket billigare än ordinarie pris...men man kan ju börja lite smått så där o få upp flåset istället för ner som man har det nu...i knävecken någonstans känns det som...hm
o den fullt utslagna häggen doftar underbart i sovrummet till o med när dörr o fönster är stängda...synd den får sådan otrevlig odör när den vissnar...hm..nu är vi alltså mellan hägg o syren...snart snart knoppas våra lila o vita syrenträd oxå...ljuvligt....

fick lite gamla foton brända på cd skivor av en brev vän jag haft i 40 år nästa år...nu mailar vi mest har kontakt på fb så det är inte lika intensivt som förr...men hon har sparat bilder genom årens lopp o tack vare henne fick jag dessa bilder tillbaka på mig o min syster bland andra...

när jag var fetare än detta så ville jag INTE ta några kort alls på mig...o det kan man ju förstå...detta är ungefär ett halvår innan jag gjorde min tarm-schunt operation...ej att förväxla med gastric-by pass eller gastric by sleeve...by pass då kortar de tunntarmen visst antal meter och operationen by sleeve tar de bort en del av matsäcken...tarm schunten är någonting av båda...de gör den inte längre då den ger en del oönskade biverkningar...jag har besvär av den fortfarande fast det är 35 år sedan jag gjorde den..men ingen funktion som gör att jag går ner i vikt...däremot har jag fått för tidigt klimakterie, urkalkning, låg koagulationsstatus mm mm mm...så det är inte över än...jag gick ner från 128 kilo till 66 o de kallade operationen för halv lyckad...
 kolla alla kasettbanden i fönstret i mitt flickrum....kasetten som känns som ett stenåldersmedium idag...o visst var man läcker då på 80-talet...affrokrull o stora grova glasögonbågar...o så lyssnade man på 10-i topp o svensktoppen o "kavalkad" med Kent Finell...det var jag som var signaturen "anonym Birgitta" man var skrivtokig redan då...stackars alla pojkar runtikring...ingen gick säker...hm
 Marimekko var en favvisdesign...sen rann allt sånt intresse ut i sanden...hm..hundar älskade jag...o våra travhästar...minnen...minnen....
o jag ville bli journalist...jojomännsingen...o hade en bärbar liten kasettbandspelare...minst 10-p m tomband med mig när jag skulle iväg någonstans..o här sitter jag o gör "kasett- o dagboksbrev" ..minsann vad driftig man var på den tiden..( läs 1976 då var jag 19) och jag hade som mest 52 internationella brevvänner, skrev både på engelska, franska o spanska redan då..o hade över 40 svenska brevvänner...några träffade jag...andra försvann bort..man ser dem ibland på fb...livet far förbi....



jo jag hade en malmsjö el-orgel...här ser ni bild beviset....
ovan hör ni hur det kunde låta...o jag hade spelningar både här o där..vi hyrde släpvagn på Q8 skaffade pressening o tåtar om det skulle regna o baxade den till de olika spelningarna...kul var det...den har jag inte heller kvar...den försvann när min halva bror tömde vårt föräldrarhem...på allt...


visst var man en "kalas pingla" redan då?????
vi växte upp i förorten Solberga-Hägersten i "Apelsinlunden" som numera är bara bostadsrätter...längst ner i högra hörnet bodde vi i en 4a...minnen...minnen.....kolla den gamla bilen ...
idag kan du se ett större bostadshus i vitt som är byggt på parkeringsplatsen framför vårt hus där jag stod o tog bilden....jag har inte varit dit o gått minnesgång sedan mor dog..hm..det tar i minnestårarna...tyvärr....

hu min första körkortsbild...hm...rädd blir man nästan....hm...nu ska jag skriva en sak till längs med minnenas gata om min älskade lilla syster...hon är värd ett helt eget blogg inlägg...vi hörs go vänner...bli inte rädda om ni möter mig på stan idag...jag varken äter män eller barn..bara så ni vet...


***************************************