februari 15, 2013

vecka 7 kom o har strax gått..o snart är det inte så många oxveckor kvar till påsk

Vecka 7 kom och har strax farit sin kos. Och blev inte riktigt som jag tänkt mig. Om än riktigt hyffsad i alla fall. Och jag börjar bli orolig för min mentala hälsa. Åkte på ett panikångestanfall igår  som hette duga. Usch. Ändå har jag sovit ganska gott inatt. Jag har bara haft ett panikångestanfall tidigare i mitt liv. Det var 1998. Min dotter hade setat 3 timmar på tandläkarhögskolan i Huddinge. Och fått tandställning insatt. Utan att hon klagade. Hon var enbart nöjd o glad. Och hon skulle åka till mormor sedan. Min tandläkarskräck måste vara märklig. Jo att vara rädd för sina egna besök är en sak . Men att få panikångest för att man setat bredvid någon som varit hos tandläkaren. Jag kom hem till vår lägenhet. Och hade kört min dotter till mormor i vår volvo jag fortfarande hade då. Och när jag kom hem: jisses vicken kramp jag fick, andnöd, blåa läppar, kunde inte prata tungan låste sig. Sprang ner till vår granne Siv. Som ringde på ambulans på en gång. Ambulanspersonalen satte dropp o efter 5 min var jag på akuten, vi bodde mitte emot men jag orkade inte gå. Läkaren konstaterade panik ångest o jag fick någon spruta som släppte allt efter några timmar. Sen fick jag gå hem.Anfallet igår var inte lika fysiskt mer mentalt. Skulle ha åkt tillÅland på en kryssning själv. Klarade att hämta utt ett paket m ny klänning jag skickat efter till resan. Men sen när jag kom hem o skulle göra mig i ordning kom tankarna o skulden. USCH! Fick boka om kryssningen till ett annat datum. Usch säger jag bara.

 och sen har jag inte fått justerat min kroppsuppfattning än i förhållande till min viktminskning på 15 kilo. Så såklart köppte jag en klänning i samma storlek som vanligt. Men då har den ju krympmån vid första tvätten. Modellen är riktigt skön o man kan göra 2 saker av den. Den övre schiffongdelen m stjärnorna går att sätta över en annan långärmad t-shirt tex...blir som en tunika då.
Detta var min Alla Hjärtans Dag present av Lasse.
Lasse hade mycket spring för sig igår. Man skulle kunna tro att han har ett heltidsjobb för han är borta så mycket. Eller så kanske han inte trivs med mig??? Hu hemska tanke. Igår vart det att boka 4 färdtjänstresor åt han. O tänk: det blev inte något strul alls! Bilarna kom o lämnade som de skulle. HURRA. Först var Lasse på SRF o fick tårta o kaffe. De har laggt ner cafe Java. Där jag jobbade ett tag som cafevärdinna. Sedan var han på PRO här i Årsta på deras lokala möte här i HSB. Sedan var det färd tillbaka till SRF o hans sy-junta. Sen kom han hem ca 20.30 o trodde att jag hade åkt till Åland. Men han blev jätte glad. Hade gjort lite grillad kyckling o ceasarsallad åt han o sen fick han de nougathjärtan jag inte hade hunnit tröstäta än.
 Kan ni förstå att jag älskar denna mannen så det gör ont?

o inte vill han ha jacka på sig heller när han ska ut på alla möten. Kanske för att det är lite svårt att hitta en avhängd jacka när man är blind?
 jag har dragit ned på o avslutat flera av mina prenumerationer. Har bara M-magasin kvar. Måste spara lite om resan till solen o värmen ska bli av.
 gjorde en jättegod diet pytt till lunch middag här om dagen...kryddare med aromatsalt o vitpeppar. Serverade med rödbetor o strimlad Isbergssallad. Sen tycker jag att Mästerkocken ska ta med funktionshindrade sökande. Gordon Ramsey har en blind tjej med den här säsongen på tv 3 som tävlar och är jätteduktig.
 Frukosten är min abbsoluta favvis stund på dagen. Och vi har skärpt till oss där jättemycket. Måste.
 och för vintertrötta kroppar är det i mina ögon bara naturlig c-vitamin från apelsinerna som gäller för
min del + kiwi då också så klart.
min blåvingeblomma skjuter i höjden igen...så det är dax att klippa ned den för 4e ggn snart. Mina pelargonier har börjat vakna o jag kikar runt lite för att hitta någonting nytt att prova med till våren. Nu får ni ta det försiktigt ute i slasket o halkan.
Vi hörs gott folk! Och innan ni vet ordet av är det Påsk igen!

*****************************************************************************************************************************