november 19, 2012

Vecka 47 19/11 2012 o jag har faktiskt namsdag idag...Elizabeth som 3e namn

Vecka 47 har sett dagens ljus...idag skriver vi 19/11 o Elizabeth o Lizbeth har namsdag i almenackan. Jag heter faktiskt Elizabeth som 3e namn...efter farmor. Det var sååå himla jobbigt i skolan när det var stora allmänna upprop.Vet inte om lärarna gjorde det med flit eller...för de ropade alltid upp alla mina 3 förnamn...så till slut reste jag mig upp...( runt 3e klass o frammåt) o svarade "Ja vi är här alla 3".
Fick kvarsittning för det en gång o till o med skriva på svarta tavlan med gnisslande krita "jag ska inte vara uppnosig vid upprop" 100ggr....

Vi har lagat lite god mat igen...LIDL räddar vår ekonomi o våra magar med mycket gott att testa. Man blir faktiskt hemmablind med maten har jag märkt. Man köper saker av vana bara för att man haft det så liksom...men LIDL har jättebra produkter goda o riktigt billiga.
Det blev färdigmarinerade revbenspjäll i helgen...mumz.
vi har ju inte full köksutrustning än...kör fortfarande med min sambos ungkarls haltande saker...men delade man spjället på hälften så brynte jag det ordentligt i smör i stekpannan...bottnade vår stora kastrull med hackad gul lök...la över första halvan av spjällen...sen blev det nästa o över den hackad röd lök...gjorde en redning på grönsaksbuljongstärningar vetemjöl lagerblad o kryddor o vatten...o sedan fick detta puttra 2 timmar på svag värme...serverades med kokt potatis äpplemos o saltgurka...blev busigt gott...



 igår stekte jag karekotletter m ben..från ICA..men i alla fall..det blev oxå gott...gjorde sås på kalvfond bong o vispgrädde...o serverades med kokt potatis lingonsylt o saltgurka..mumzi mumzi.....
mat är livet...men man får tänka sig för..en o två ggr...o faktiskt har vi ändrat våra vanor till mer frukt o grönsaker...märker skillnad gör jag inte bara viktmässigt utan också på att jag inte varit lika förkyld den här hösten som jag brukar vara annars...
jag älskar den här nya tekniken som kommit med mp3 spelare...men jag är så dum....kan inte ladda dem eller byta musik på dem...utan det får min dotter göra när hon förärar ett av sina sällsynta besök hitåt...förr hade jag en jätte vinlysamling...4000...jupp...du ser skymtar av den på mitt album på  http://www.123minsida.se/Birgithaz  jag var jättenoga med vilka skivor jag köppte...bytte på olika mässor...köppte skivor när jag åkte utomlands...o hade nästan en helt komplett ELVIS samling inkl en del första utgåvor från England.
Idag ryms min musik i 3 st mp3 spelare...den rosa har julmusik...den undre har uptempo latinmusik som jag har när jag är ute o powergår...o den zen-spelaren var den första jag fick har mycket svenskt..massor av ulf lundell bland annat...bara älskar den här tekniken...så behändigt när man ska flytta oxå bara stoppa dem i fickan o gå....
 min sambo har en sådan där antik vinylspelarstereo oxå...lite ihop plockade delar av det ena o det andra märket..o stora högtalare där man ställer in bas o diskant manuellt baktill...2x250w...värsta taklyftarkrämet liksom...men vi kör hörlurarna...botar huvudvärk på 4takter...
jag var o shoppade till min sambos syjunta häromdagen...han fick en pysselpåse med tyger, öljetter o kantband...sen får vi se vad han gör av det...det blir väl säkert någon julklapp till danmark...
jag har snöat in på alla dessa julpyssel tidningar...fick en bacill lust att virka en sak...men har inte fixat virknål eller garn än..men vet vart jag ska åka o fixa det sen..det blir hemtex i globen city...de hade...

ska virka snygga tofflor o torgvantar hade jag tänkt...men talar inte om vem som ska få dem...men vi kanske är släkt på något sätt...
jag har terrat mina stackars grannar oxå..setat o spelat 2stycken idag...faktiskt klarade mina värkande fingrar av det så jag blev riktigt riktigt glad...det första stycket var detta....


det andra stycket var detta



Ja håll för öronen eller lyssna o njut det är valfritt...jag sökte faktisk till ackis det året jag skulle fylla 18...jag pluggade harmonilära hela sommarlovet med min privata pianolärare...o sökte..spelade en svår chopinvals som mina fingrar inte klarar idag alls...o sedan 2 egna arr på bland annat love story temat...jag fick ett ja på att jag kommit in redan när vi gick..o det är nog ganska unikt...men; och detta MEN har  förföljt mig sedan dess; jag hade en andra dröm oxå...ATT BLI SMAL...jag var 18 år vägde 128 kilo till mina 1,57 o ville vara som alla andra...en envis skol läkare i gymnasiet ordnade så jag fick en gastric by sleeve operation gjord istället...men det är säkert en mening med allt...idag kan jag fortfarande spela bra dagar när inte fingrarna värker...men har insett för länge sedan att min lycka är inte att vara smal för det blir jag inte...häpp.

******************************************************