november 30, 2012

Anders dagen 30/11 2012...o när Anders braskar slaskar julen

Anders dagen idag 30/11...o då säger bondepraktikan; Om Andersdagen braskar ( dvs har kallt snöigt väder) så slaskar julen...nja hur ska man tolka detta idag då? Vi har minus 2 o snöfall...så det kanske hinner regna bort alldeles innan vi får julafton..hm





det är inte halt att gå precis...bara slaskigt o moddigt...klarade mig från att halka omkull...gick hela vägen hem till vår port från ICA LIDL...det var lagom vardagsmotion idag fredag....
ett litet tips så här inför första advent...prova lite pepparrotsvisp på skinkmackan istället för senap...det är minst lika gott...i morgon ska jag sätta vår egna hemlagade senap...ett av få saker jag gör varje år...det hänger kvar från gatuköksperioden..vi gjorde alltid vår egna hemlagade senap o den var jättepoppis...jag vill inte avslöja vad jag smaksätter den med...men basen är lika delar slotts originalsenap o socker...låt sockret smälta o lösa sig i senapen...rör om...ta till 500 gr senap 5 dl socker o en burk colemans senapspulver...rör ut pulvret i senapen när sockret har löst sig...o smaksätt med vad du tycker...
 mitt julpyssel börjar ta form...har gjort 5 kulor...de ligger o torkar i sin stärkelse...ska se om jag ids med tålamodet att plocka loss dem o styla dem idag eller i morgon..har kollat att det fanns ris kvar på LIDL med ledlampor i...o det fanns det så dem ska jag inhandla imorgon...o sedan hade jag tänkt ha en del av mina virkade kulor i dem...vi får se hur allt går...tålamod har jag aldrig hafft...var länge jag trodde det var en väl gömd kroppsdel jag saknade....hm
igår fick jag 2 trisslotter av min sambo...men jag har inte skrapat dem än...o tanken kittlar; tänk om jag är miljonär eller så...hm..nja nja nja...
 igår tog vi en enkel god torsdagsmiddag med LIDLS egna ärtsoppemärke "enebacken" o en enkel god sillmacka..satt som en smäck o var jättegott...
nu låter vi Andersdagen braska vidare...
o på söndag blir det en promenad genom Gamla Stan o lite koll på julskyltningen...fast den har de ju tjuvstartat med sen i början på Oktober...kanske stannar till en stund på julmarknaden i Gamla Stan oxå o köper lite brända mandlar..mumz
******************************************************