oktober 15, 2012

Nu har jag lärt mig lite mera teknik så nu kommer lite vardagsrecept här

O där i hallen står fortfarande spisen kvar...men nu är vi rörande eniga om att den ska installeras när min sambo kommer hem från Danmark...så tills dess får jag hålla i mig i min baknerv o drömma om att baka...för det har jag gjort i natt...o som jag bakade o vad gott det blev...MUMZ
.
I dag den 15/10 är det "vita käppens dag"..jag fick faktiskt lära mig i söndagsskolan på 60-talet vad detta hjälpmedel stod för. Vet DU vilken funktionsnedsättning den symboliserar?
Den är till stöd för den synskadade o blinde att klara sig med orientering. Min sambo är helt blind o har väl under våra 9 år tillsammans hunnit slita ut ett antal...bland annat har han fastnat med kulan längst ned i galler på avloppsbrunnar...men oxå blivit påkörd vid övergångsställen av bilister som inte uppmärksammat hans "svans". Nej, min sambo är abbsolut ingen "vita-käppen-huligan" o han slår aldrig någon i huvudet...eller sätter krokben för någon med sin käpp. Det är jag faktiskt övertygad om att ingen gör som använder detta hjälpmedel.
Jag har haft lite glädjeinspiration i matlagningen senaste tiden...här kommer lite bilder o recept...har man som jag gjort arbetat över 15 år i gatukök har man fortfarande en del skador kvar därifrån...nyttigt ibland...men himla gott är det.

Recept på stekt schnitzel m polarbrödet farfarskaka o div tillbehör.
'
stek den färdiga schnitzeln i smör krydda gärna med aromatsalt, vitpeppar o grillkrydda...se till att den blir väl genomstekt o gärna med en knaprig yta...


bottna polarbrödet farfarskaka med strimlad isbergs sallad, lägg på en schnitzel...bred på lite Heinz chili sauce..lägg på ett par  skivor saltgurka...ta rå eller stekt lök efter smak....

 lägg på överdelen av polarbrödet farfarskakan o njuuuuuuuuuuuuuut......

Det blev oxå en helt himla underbar köttfärsröra i veckan som gick...tog vad som fanns hemma...hackade färska tomater...gul lök...la i 2 grönsaksbuljongstärningar 3 lagerblad...kryddade med  aromatsalt, grillkrydda o vitpeppar...serverade en dag med kokt jasminris...en annan dag i en tortilla wraps....guuud så billigt o sååå gott...men nyttigt...ja kanske.

Min sambo har fortsatt att vara aktiv på sina kurser hos SRF...synskadades riksförbund...o han har hunnit göra 3 nya fina korgar...och det gröna under korgarna är örngott till kuddar som han sydde av en duk vi inte använder längre...framöver har han lite annat att pyssla med...han ska sy en bredare kanal för våra draperier vi ska sätta upp o han ska även sy ett grillförkläde o en badväska till mig...
nu närmast har jag några dagar att se fram emot att få vara gräsänka...men jag tänker hyra mig ett par dvd filmer..o vara hemma...tänkte först om jag skulle gå på någon lokal o svänga mina lurviga...men det är inte jag...så det blir att mysa med filmer och att läsa...har en helt himla underbar bok på g just nu...läser Bruno.K.Öjers samlade dikter...den fanns på pocketrea helt fantastiskt sist...o jag bara öppnar den plockar en dikt i högen o njuter...han gör konst av sina dikter oxå använder pappret på ett alldeles eget sätt när han skriver...man får vrida o vända på boken när man ska läsa...det är en underbar tröst bok...rekommenderar den varmt.....det är boken längst till höger på köksstolen som är diktsamlingen....
Ja så måste jag då kommentera min hobby lite....
nedanstående bild är min logga för min ådra med att kunna tolka tarotkort o ge svar med pendel...
Jag bara älskar denna delen i mitt liv...men jag undrar; tror du att om man tänker särskilt mycket på en person man inte har kontakt med regelbundet längre eller som ens finns i din närhet...tror du att man tänker på den personen för att han/hon oxå sänt ut tankar o funderingar om dig i universum??????
vi har ju fullmåne nu o 3 nätter frammåt...som född i fiskens, kräftans o skorpionens tecken påverkas du extra mycket dessa dagar...visst är det märkligt?????
Nu ska jag redigera klart detta o sedan får vi se hur resten av måndagskvällen fortskrider...sköt om er där ute...var rädda om er...snart har vi Allhelgona helgen

******************************************************