september 08, 2012

En vacker sensommarhöst dag 7/9 2012 gav inspiration ...

Igår var en helt himla underbar dag...solen sken från en klarblå himmel...hög krispig luft som värmdes upp till 18+ som mest...det gav inspiration till en hel del...bland annat omplacering av mina krukväxter fast de egentligen ska kastas...men det var som om dessa mini petunior viskade...inte än...inte än...så jag förhandlade med min sambo o fick flytta dem till köksfönstret där det är minst sol...vårt kajutanfönster....


jag
har omdirigerat resten av mina blommor oxå...liksom givit höst regi till fönstren...har plockat in pelargonerna från balkongen...klippt ner dem...o gjort ett fönster till ett rent pelargon fönster o det andra till ett grönt fönster...vet inte ens om det kommer blommor...men en tunn tanig liten stickling visar knoppar o en annan växer o breder ut sig i det kanske kommer nåt....titta själva får ni se......



jag fick inspiration i köket oxå...hade
tänkt laga stekta fläskotkletter med löksås o potatis.....mumz



men jag hade glömt att inventerat o fylla på min kryddhylla...o jag kan inte leva utan mina LAGERBLAD....HJÄLP...men jag
har funnit ut att kryddpeppar som är en ganska bortglömd god krydda går nästan lika bra...om man kompletterar med lite riven muskotnöt oxå...så det gjorde jag...o vips så doftade det jul i köket..inlaggd sill liksom....så jag snorde ihop värsta goda grytan istället..hade i svenska klyftade äpplen..med skal för att behålla smakerna, smakade av med 2 grönsaksbuljongstärninar...lite bong kalvfond...lite vatten o en skvätt äppelcidervinäger o en nypa socker...o jisses sån koma det blev efteråt...godaste jag ätit på evigheter....serverades med välskrubbad o säkert sensommarens sista färskpotatis, lingonsylt o pressgurka...vi ska ta resterna i dag...för inget köks spöke har varit uppe inatt o ätit...tjohoo så det finns kvar....MUMZ
 




 
eftersom jag inte har någon sådan däringa fin gjutjärns stek gryta så får jag alltid steka o bryna o blanda allt i min nya fina stekpanna o sen flytta över till största kastrullen för puttringen liksom...ska inventera o komplettera utrustningen under hösten oxå..men köper helst begagnat...annars blir det för dyrt...
NU KÖR VI RESTEN AV SEPTEMBER MED GOTT MOD O HÄR HAR VI INTE FÅTT FÖRSTA SNÖN ÄN ÄVEN OM RIGSKRÄNSEN REDAN FÅTT EN DEL O FJÄLLTRAKTERNA....GOD FORTSÄTTNING PÅ SEPTEMBER
*****************************************************