april 16, 2012

Nu börjar vecka 16 o vi har överlevt helgens snöchock

Ja så har då vecka 16 börjat med måndagen den 16/4.Och vi har överlevt lördagens snö chock med en halv dm ny snö...det blev matlagning i dag på förmiddagen igen. Jag tänkte försöka göra lite vardagsrecept här på min blogg. För jag vågar aldrig ställa upp i Mästerkocken eller sånna program. O skulle säkert aldrig bli godkänd heller...så i dag började jag. Men märker att jag måste träna på att skriva recept o inskaffa en bättre kamera. Höll på att få en stekt mobiltelefon på kuppen idag. För det är med den jag tagit mina fotografier.

Idag blev det en korv-gryta här följer recept.

800gr falukorv m hög kött% ( jag köper på LIDL)
2 brk krossade tomater
1 tub tomatpure
6dl vatten
1 gul lök
4 dl frysta sommargrönsaker
3lagerblad, 2 grönsaksbuljongtärningar
2msk vetemjöl
aromat salt, vit- o svartpeppar o grillkrydda

Skala o skiva den gula löken fint, bryn den o låt den svettas i valfri storlek på milda klick.
Skala o slanta eller halvera falukorve....tillsätt den i
stekpannan...krydda med valfri favoritkrydda.
Bryn o låt det få färg. Tillsätt en klick milda till.
Pudra över 2 msk vetemjöl, smula sönder buljongtärningarna, lägg i lagerbladen...späd med vatten o rör om.
Ha i tomatpuren o de krossade tomaterna.
Jag får byta till lagningskärl för jag har sådan liten panna...flyttade över allt till en kastrull.
Häll sedan i de frysta sommargrönsakerna o låt allt puttra på medelvärme 40 min.
Servera med ris, pasta eller kokt potatis.

Det var loppis här hos oss i helgen...min sambo plockade ihop lite korgar han gjort under terminen i sin förening o fick dem sålda. Tack för bidraget.

Jag tänker inte titta på rättegången mot Anders Breivik-Bering...släpper inte in ondskan frivilligt i mitt vardagsrum på det sättet.

Annars har det varit högkvalite på tvn i helgen
jag syntolkade Stenhammars vackra Serenadkonsert o Cullbergsbalettens strindbergsversion av fröken julie för min man...då var tvn bra att ha.
























Nu poar tiden på o snart har vi VALBORGSMÄSSOAFTON då har väl ändå våren kommit lite längre????????