mars 11, 2012

VARMT GRATTIS PÅ NAMSDAGEN 11/3 TILL ALLA EDVIN .

Idag tänder jag ljus för årsdagen av Fukushima katastrofen, men också för min far Karl, Edvin Persson som har namsdag.
Han fick polio som 16-åring men ville aldrig aldrig vika sig...det har jag med mig från han.Och en massa andra fina värderingar som jag är tacksam för. Jag ser också här i vår förort att namnet Edvin går mot en renässans...tack för det alla modiga nya moderna föräldrar som vågar anamma de gamla fina namnen.
SOV GOTT PAPPA TACK FÖR ALLT DU GAV EDVIN.

Karl Edvin * 28/2 1928 † 18/6 1997
Min pappa var “annorlunda”
i andras ögon helt klart
Men för mig var han bäst
och det kittlade i magen
när jag i hans knä
med rullstolens hjälp
fick uppleva tjusningen med “fart”!
Polio tog så mycket ur
hans starka kropp
sommaren 1944
Och han anammade snart mottot
att inga råd var för dyra
Att kämpa blev siktet och
han kämpade väl
Anden var stärkt trots att
kroppen inte var hel
Så mötte han MOR och
lyckan var total helt klart
LIVET var HÄR och att kunna duga
stod inte längre som ett problem,
vad banalt
Med två tomma händer kan
man ordna det mesta
Och Du byggde ett affärskoncept
som idag föder de flesta
Från varmkorvgubbe med låda
på magen
Blev Du gatukökskung vid
Globen - oöverslagen
I 33 år födde Du familj och
släkt med Ditt slit
Sällan har man skådat en
mer ambitiös flit
Trav var en av Dina stora
passioner
Och när stall Ebb blev till Flod
Var en lönande blomstrande
tid i Din ekvation
Nu vilar du i mullen tillsammans med Mor
lugn och trygg
Och vi saknar Ditt livsmod
som var av Guds Nåde
Sov Gott Ni båda det unnar vi Er
Vi skänker Er tankar Var gång vi ber
© Bi.P.E. 3 oktober 2000