mars 13, 2012

R.I.P Greger - din namsdag idag 13/3-2012 o lite andra funderingar om "konstig släkt"

R.I.P Greger. Du har namsdag idag...fast du inte längre finns med oss. Blir alltid nostalgisk o melankolisk när gamla fina namn jag har en anknytning till dyker upp i almenackan så där.
Greger var dessutom lite excotiskt så där också på den tiden...80-talet när vi träffades. Greger, Bertil, Gunnar var du döpt till...den svenska tre-enigheten. Du fick också uppleva det där fenomenet som jag fick med 3 namn. Att de i skolan ropade alla 3 o var lika förvånade varje gång du bara kom som 1 person....fniss. Jag är döpt till Birgitta, Maria, Elizabeth.


Sen har jag så klart idag också bara för det funderat på den kära släkten i övrigt. För ni finns där ute , 2 eller 3 fastrar varav 1 är lilla-syster till min biologiske far. Och 2 är ingifta kvar. Sen finns det kusiner o kusin-barn, sysslingar blir det väl då. Och min dotter har även kusiner som hon träffade som kortet visar senast - eller sist - 1991 hemma hos oss i Norsborg. Då var det minsann ordning på släkten o vi hörde av oss. Nu hör man aldrig någonting någonsin...man kan ju undra. För ALLA har inte dött. Men jag förstår; finns ju inte längre gratis mat att äta i stora lass i vårt gatukök eller evighetslån att låna som man slipper lämna tillbaka..så...visst...vår släkt är släckt - eller rökt som man kanske säger...hm. Trist; för jag minns er med glädje och saknar er med sorg.


Idag gjorde vi en jätte enkel god vardagsmiddag. Knorrs pulversoppa; fisk soppa...där jag tog hälften vatten hälften mjölk och fick då en jättekrämig god soppa. Till den hade vi tonfisk, skivade färska tomater o smörgås m ost. MUMZ
Vi åt på balkongen första ggn det här året...är strålande solsken här hos oss idag +14 o såååå ljuvligt.


Nu ska jag filosofera lite mera över knasigheter o vardagen...var rädda om er våren har kommit.