augusti 09, 2011

Upprinnelsen till min situation idag

Min sambo dog 1995.Vi var inte gifta.Vår dotter fick ärva han.Det kunde inte farmor förlika sig med trots att arvets delades 60/40 mot hennes fördel.Förmyndare sattes in på dotterns pengar.Sven-Arne Idehaag.En betrodd man i sina bästa år.Gammal rektor från Skara sedemera belamrad med över 70 uppdrag för Huddinge Kommuns överförmyndarnämn.Enbart fördelade på minderåriga.Han var vänligt sinnad i början till mig som varande målsman.MEN; jag ansåg att de pengar som fanns skulle användas nu i viss mån.Inte som han menade; enbart sparas till dotterns 18-års dag.Jag fick under hela hans förmyndartid inte ut barnbidraget för min dotter en enda gång.Och när han tröttnade på mina krav o mitt sätt att agera över hans huvud.Satte han helt sonika ett förvaltarskap på min ekonomi.Enkom från början för att förhindra mig att agera som målsman.Vi fick inte ens leva på de av konsumentverkets rekommenderade normer.Min dotter nekades extra pengar överhuvudtaget.Men; jag gav mig inte.Jag ordnade kollo-plats åt henne över förmyndarens huvud.Han fick räkningen skickad hem till sig via kommunens socialtjänst.Min dotter fick inte lov att köpa data.Jag annonserade i DN efter en begagnad...och fick napp.Men den fick vår granne ta då förmyndaren inte hade tid att komma o lämna pengar.
Vi bytte lägenhet..till en 3a från en 2a dörr i dörr i samma hsb förening.Vi fick dra o släpa över möbler med hjälp av grannar o goda vänner. ÄNDÅ debiterar förmyndare kostnader för flyttfirma o flyttstädning för 40.000 i min dotters redovisning?????????????????????????????????????
i 3 mån bodde vi i den större lägenheten innan förmyndaren verkade inse att vi faktiskt hade genomfört den.
Min dotter sov på en inlånad gästsäng...hade inte möbler till hennes rum o kunde inte inskaffa heller.Då min förvaltare gav mig en minimi utbetalning om 800kr var 14 dag från min pension.Förmyndaren vaknade sedemera till och 4 månader senare dagen före julafton kom inhandlade möbler från IKEA till min dotters rum.Med mycket förmaningar att nu fick det räcka med uttag ett bra tag framöver.
På julafton det året till Kalle Anka byggde vi möbler o fick hjälp igen av grannar o vänner att sätta ihop en jättestor våningssäng.Min dotter var över lycklig.
Jag ansåg att pengarna var min dotters och skulle portioneras ut vid behov.Det ansåg inte Sven-Arne Idehaag.
Men farmor på Gotland fick ut pengar hur lätt som helst till flygbiljetter...det var aldrig till oss hon kom dock.Men det gick väldigt bra att manipulera förmyndaren.Även min halva bror lyckades plocka ut pengar till sina behov.
När så väl min dotter närmade sig sin 18 års dag kom sista stöten från hennes då allt mer senil demente förmyndare.
Det är faktiskt konstigt att de betrodda inte behöver stärka sin lämplighet med läkarintyg för dylika uppdrag.Räcker att de blivit anlitade en gång så öppnar sig sesamsgrotta för dem med allt guld o glitter i.
Jag kastades ut ur mitt hem....lås byttes på lägenheten innan jag hunnit plockat ut alla möbler.
Min dotter hade placerats i fosterhem...
Jag fick hjälp med en lägenhet av socialtjänsten.
Jag bodde i den 4 år tills nästa chock kom;...den som idag är min hemlöshet på sådana grunder att jag inte äger lägenheten jag bor i...jag är bara inneboende.

Mitt förvaltarskap styrktes med ett läkarintyg.
Min dotters förmyndare ringde läkaren jag skulle till...och med högtalartelefonen på skrek han så hela vårdcentralen hörde: ja men skriv för fan att hon är fet det ser du ju...och läkaren skrev "Adipositas" - barnfetma..jag var då 39 år.
Min Förvaltare Rune Wiström plockade systematiskt ut dubbla arvoden under hela sin förvaltarperiod.
Och när jag fick ärva en relativt förmögen morbror 2001 plockade han ut i förskott åt sig själv 36.000 för en resa till australien med sin familj över jul o nyår.Ordinarie arvode betalades ändå ut i mars påföljande år....det stämplas på rullande band när redovisningarna kommer.Utan nämnvärd kontroll mot inlämnade handskrivna kvittenser som bevis.
Rune var "snäll" han sparade pengar åt mig till tandsanering o nya glasögon.Men när dessa blev aktuella var pengarna tyvärr borta.Han gjorde en skuldsanering åt mig med en påstådd ackordsuppgörelse 2001 för att jag skulle bli skuldfri.Jag får fortfarande uppmaningar om att betala dessa skulder.Och har betalninganmärkningar kvar från den tiden han hade ansvaret för min ekonomi.NÄR ska jag bli ekonomiskt självständig? När jag har bantat 30 kilo?
Det är svårt om näst intill omöjligt få rätt mot en överförmyndarnämnd.Och ALDRIG har vi läst att en s.k huvudman får sina bortsnillade pengar tillbaka!!!!!!
Jag lever idag med en mini pension...håller näsan över vattenytan men är fortfarande grymt brännmärkt av samhällets sett att se på mitt och ditt.
Bit i detta ansvariga i Flemmingsbergs kommun Britta Sellerholm och Huddinge socialtjänst Ali Shahnazy-Hussin.
Det blir ödesdigra konsekvenser för era beslut..men ni fortsätter sova gott om nätterna.