september 26, 2011

Mental träning hjälper dig nå ditt fysiska mål


Att affirmera är att upprepa
det som ska ske
Att affirmera är att upprepa
som om det re
det som ska ske
som om det redan har skett… 



Sänd goda tankar till dina celler och medmänniskor!


Följande gäller för affirmationer

    • De är formulerade meningar som du läser högt eller tyst för dig själv
    • De ska upprepas regelbundet
    • De ska vara formulerade i nutid
    • De ska utrycka något som om det redan har skett, innehålla ord som: är, kan, vill, gör, känner…
    • De ska vara positiva
    • De sker en omprogrammering
    • Du ska ha vilja och tilltro till förändring
    • De ska inte innehålla negativ laddade ord som: inte, aldrig, måste, bör…

    Exempel på positiva affirmationer

    • Jag är glad och nöjd med mig själv
    • Jag känner mig vacker och stark
    • Jag är frisk
    • Jag klarar det jag företar mig
    • Mitt självförtroende blir bättre och bättre för varje dag
    • Jag trivs med mina vänner
    • Jag kommer i tid
    • Jag har ett bra och utvecklande arbete
    • Jag gillar utmaningar och utvecklas av dem
    • Jag vill ge mer kärlek
    • Min familj har det bra
    • Jag tycker om min sambo som han/hon är
    • Jag tycker om alla som de är
    • Jag behåller mitt lugn i pressade situationer
    • Jag äter nyttig och god mat
    • Jag känner mig smal          
    Tips!
    Skriv ner dina affirmationer, skriv ner dem flera gånger, ändra lite på formuleringen bara, återupprepa… En positiv affirmation kan du ha sittande på ditt kylskåp som en påminnelse. Du kan säga dem högt för dig själv framför spegeln, spela in dem på band eller bara tänka på dem.

    Du ska alltså undvika att använda negativa formuleringar, sådana vi dessvärre allt för ofta använder oss av, som: Jag trivs inte med mig själv… Jag duger inte till… Jag har inget minne… Jag vågar inte prata… Jag… Jag har ont… Jag måste ändra på min sambo…

    Även om en del av dessa kan tyckas negativa formuleringar kanske stämmer, så ska man inte utrycka dem, eftersom de bara förstärker problemen och kommer spegla sig i ditt sätt att tänka och känna, vara och agera.

    Positiva affirmationer kan du använda dig av när som, men de har störst verkan om du använder dig av dem kontinuerlig. Du kan med fördel använda dig av dem när du är i vila, exempelvis under meditation och avslappning då det är lättare att omprogrammeringen verkar under sådana förhållanden och sjunker in i ditt medvetande (även ditt undermedvetna!). Du kan även med fördel kombinera affirmationer med inre visualiserade bilder på det du vill uppnå.
    Läs mera om denna mentala träning...jag gör den regelbundet och den hjälper mig. 

    dan har skett…