augusti 02, 2011

Flugfobier bzz bzz bzz bzz

Flugfobier

Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz

En ilning längs med ryggraden

förlängs upp i nackgropen

och avslutas med nackstyv ståpäls

ända ner i lilltårna

Hjärtat åker upp i halsgropen

Strupen snörs samman

Tungan hänger slapp

och jag tjippar efter andan

Mina ögon dras ihop

liksom av en osynlig tråd

Endast en minimal strimma

tillåts släppa igenom ljus

Ljuset studsar mot stavarna

som registerar föremålets kroppslinjer

och larmar hypofysen

Pupillerna och näthinnorna

är eniga

De förstärker varningssituationen

SOS! Alarm! Stridsberedskap!

En fluga är på uppgående

mot armbågens krön!

Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz

Jag försätter mig genast

i meditativ trans

Mitt mantra går i lugn schottistakt

och jag är relativt lugn i mitt mumlande:

Flyg fula fluga flyg

och

Den fula flugan flög

Jag är blickstilla

i hela min kropp

Jag förflyttar min andhämtning

till de övre regionerna

Blodet fortsätter att pulsera

i hela systemet

SOS! Alarm! Stridsberedskap!

Mantra föjer på mantra;

Flyg fula fluga flyg

och

Den fula flugan flög

och då!

då;

Liksom genom en osynlig

trollfes försorg

Då!

Då;

Lyfter odjuret

och surrar oförtrutet vidare!

Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz

Hjärtat dunsar raskt ner i fötterna

Studsar tillbaka

och landar i normal utgångsposition

Pulsen återgår till viloläge

Ståpälsen dras in i sina rotkapslar

Gåshuden slätas ut

och spänningen i lilltårna avtar

Ögonlocken vidgas

Näthinnans azurblå hornhinna

Kan åter njuta av allt

som finns att vila ögonparet på

Hypofysen slappnar av

Intar normal rapportering

Ilningen mynnar ut i en

njutningsbar lättjefull gäspning

En fluga gör ingen sommar

Men för mig är varje fluga en katastrof

Det betyder

Skräck Hysteri Ösregn

Tromb Åska Storm

och

Drivis!

Jag måste nog investera i en flugsmälla

Men hur skall jag någonsin kunna förmå mig till

att använda den just då!

Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz

Nu surrar vi vidare mot hösten och vintern

Och de årstiderna är verkligen en

jutning i

flughänseende i alla fall!

© Bi.P.E. 1999