april 24, 2013

24/4 och 8 månader kvar till Julafton..o tänk det bidde kväller idag med...voffö gör di på dette viset????

O tänk; bara vips...så fanns där nya fina blommor på min blåvingeblomma i morse...den växer som värsta ogräset...har fått klippa ner o tukta den 4 ggr under höst o vinter o hela tiden kommer nya fina fjärilsliknande blommor...hade inte råd med fler krukor när jag fick den...så den blev planterad i en ur sköljd glassbytta...perforerad med extra hål o sen en annan glassbytta utanpå...o minimalt med jord..men rikligt med vatten...o den växer så det knakar...

 nu är den nästan på väg upp genom taket igen...
Idag hände en liten tabbe för min sambo...men den har vi fixat till nu...inte ofta det sker tack o lov..o när jag var till LIDL t/r så behövde jag inte ha jackan stängd idag..vi hade hela 11+ o sol...ljuuuuvligt...men väldigt kyliga vindar...hm..brr brrr....
 jo jag SKA gå o klippa mig mamma..ska..före valborg..lovar....
några av ingredienserna till middagen som vi precis har njutit av...gissa vad det blev???  allt inköppt på LIDL till bästa pris..mumz....
här är mina favviskryddor..den gulgröna är aromatsalt från LIDL mumz..den grönröda lilla burken minns jag inte vart den kommer från..vitpepparen är LIDLS men grillkryddan är ICA...sen hade jag i en skvätt vinäger en nypa socker...grönsaksbuljongstärning o några lagerblad...gott var bara förnamnet på vad det blev...mumz mumz...
började med att smör svetta gul skivad lök...mumz
i med nötköttfärsen som varken luktade eller smakade häst..gnäggar inte ens efteråt...mumz...
sen i med kidneybönorna..anar ni nu vad det blev????
Jag har tvärslutat med att använda krossade tomater..nix..kommer inte mer över denna tröskeln..jag tar en eller två askar körsbärstomater...låter dem koka med ett tag o  mosar dem sedan direkt i grytan..blir både juice o tomatkött av dem...mumzigt o mycket godare...har tyvärr råkat ut allt för ofta för dåliga burkar med unket mögligt tomat innehåll...abbsolut ingen höjdare...
 hade lite rivrester kvar av morötter o vitkål så de åkte oxå i...mumz mumz..skvätten av vinäger nypan av socker o grönsaksbuljongtärningarna gjorde den där goda karaktäristiska chili con carne smaken perfekt...utan att skryta...stort raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap blev det oxå av bönorna så klart...mumz..vi drack mjölk till..
har köppt en ny webbkamera idag o ska få hjälp av min dotter att installera den i morgon...sen kan man ha "live-show" om man vill i köket vid matlagningen alltså...eller vad trodde ni?????
Nu ska jag njuta resten av onsdagen o i morgon kanske det blir pannkaka o ärtsoppa på metervara..vi får se..eller resterna av chili con carne om jag inte fryser in det...morsning korsning allesammens vi hörs...kramizzar.
****************************************