oktober 13, 2011

Min dikt "Tonårs-trots bio-o-rytm"


Tonårs-biorytm
En ny sorts TROTS på språng
varje dag föds med att vara
JÄTTE-VRÅNG
Hemma ute Inne borta
JAG skall synas och höras
ALDRIG komma till korta
Hormonernas svall rasar
i min kropp
Jag hör inte - ser inte
och lyder aldrig uppmaningen
STOPP!
I grupp är vi än mer
outhärdliga omöjliga
att nå!
Vår sfär är HÄR - Just NU
Och vi har för länge sedan
raderat ut - LÅT STÅ!
Öööh, Uuuuh, Eeeeh och
Ääääh
är delar av vårt interna
obegripliga språk
Och mer ofta än sällan är
alltid andra orsaken till
att det blir bråk
Attityder och masker är delar
av vår hippa garderob
Och vi verkar nästan alla stöpta
i en och samma gråa form-mobb
Det är tungt och hårt att
vara ung även idag
Tänk;
Jag föddes inte gammal eller
medelålders
Tonåring - har även drabbat jag
Att minnas den tiden och
leda som förälder utan besvär
är mycket som kantas av
Igår - där Idag - här
Men när Du sover - Tonåringen min
Då snusar Du fridfullt precis
som ett barn
Då får jag ha Dig för mig själv en stund -
åtminstone tills Du vaknar
med ett “Ööööh”
i nästa sekund
© Bi.P.E. 3 oktober 2000